Lovina, Jimbaran, ..... en dan zijn we weer thuis - Reisverslag uit , van Paulien Rijke - WaarBenJij.nu Lovina, Jimbaran, ..... en dan zijn we weer thuis - Reisverslag uit , van Paulien Rijke - WaarBenJij.nu

Lovina, Jimbaran, ..... en dan zijn we weer thuis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Paulien

06 Augustus 2010 | ,

Na de gili's zijn we via een nachtje Padang Bai naar Lovina vertrokken. Een mooie tocht dwars door Bali. In Lovina, een wat toeristisch plaatsje, een mooi en goedkoop hotelletje met zwembad gevonden. Prima plekje met een open badkamer. Helaas ook met kakkerlakken, tja dat is all inclusive hier.

Maar zoals gezegd is Lovina een gezellig plaatsje aan de kust. We hebben ons hier wederom op een heerlijke massage getrakteerd en genoten van de gezelligheid. Voor de volgende dag een leuke trip naar de westpunt van Bali geregeld.
We vertrekken met een minivan richting het schiereiland bij berg Prapat Agung. In de minivan nog 3 Nederlanders die gaan duiken en een Deens gezin met 2 meisjes. Onderweg stopt de chauffeur nog 2x eerst om op een marktje bloemenoffers te kopen en vervolgens een eindje verderop om zn offers te brengen. Een mooi gezicht, zo toegeweid als deze man is. De bus krijgt ook nog wat rijstkorrels op het raam en wij kunnen gezegend verder!
Het is een mooie tocht zo langs de kust. Eenmaal aangekomen bij het schiereiland pauzeren we even en stappen over in een moterbootje. Een leuk tochtje van ongeveer 40 minuten naar een klein eilandje. Hier is het de bedoeling dat wij gaan snorkelen en de 3 Nederlanders gaan met de boot nog stukje verderop duiken. Een bounty strandje. Helaas waait het behoorlijk en is er veel golfslag. Goof en ik zwemmen hier voor de kust en zien weer ongelooflijk mooie visjes. Govert krijgt zelfs van een van de begeleiders nog een zeester aangereikt. Gek gevoel hoor zo'n ster, je denkt dat hij helemaal hard en dood is, maar dat is niet zo. Eén van de begeleiders zwemt veel met ons mee. Hij is bezorgd om Govert. En ik moet toegeven, het zwemmen met de hoge golfslag valt ook niet mee. Je krijgt veel water via je snorkel weer binnen. Toch blijft het uniek om al die mooie vissen zo vlak voor de kust onder water te zien. We lunchen wat (door de gidsen is een heerlijke lunch meegenomen van nassi). Daarna besluiten we vanwege de wind de andere kant van het eiland te proberen. De duikers zullen daar nog een tweede duik maken en wij krijgen daar nog de gelegenheid om te snorkelen. Na een half uurtje varen gaan we dus opnieuw gewapend met zwemvliezen en snorkels het water in. Helaas heeft Govert er al snel genoeg van en aangezien de Deense meisjes sowieso niet durven zet ik Govert af bij de boot en zwem zelf nog een half uurtje verder. Het koraal aan deze kant is schitterend ik kan er geen genoeg van krijgen, zie zelfs nog een grote schildpad zo gaaf! Dan is het tijd om terug te varen naar het vaste land. Inmiddels is de wind nog meer toegenomen en zitten we allemaal te hossen en klossen in de boot. Govert en ik zitten helemaal voorop de boeg en uiteindelijk blijkt dat het beste plekje te zijn. De golven slaan hevig om èn in de boot en de passagiers (en helaas ook onze bagage) zijn doorweekt. Voorp de boeg heb ik het minst last van de golven. Maar ja de bagage (incl fototoestel) hangt in een net in de boot. Het is toch nog wel een lange tocht terug naar de wal en met die wind en water is het best een beetje koud. Eenmaal weer aan land moeten een aantal van ons echt alles uitwringen. Gelukkig blijkt bij ons de schade beperkt, de tas heeft redelijk wat water tegengehouden.
Voldaan zitten we s avonds aan een lekkere pizza en kijken terug op weer een mooie dag. Voor de volgende dag heb ik een mooie rit hier door deze noord-westelijke punt van Bali bedacht. Tot tevredenheid van Govert met de brommer! Het wordt inderdaad weer een heerlijke dag. Wat is het toch lekker om zo samen hier te kunnen reizen. Na een lekker ontbijtje starten we met een mooie tocht langs sawa's een beetje de bergen in en komen uit bij warmwater bronnen. Het is een soort badplaats midden in de bergen, super idyllisch. Bij aankomst is het nog wel druk met toeristen, maar ach we hebben alle tijd vandaag dus blijven we lekker hangen, proberen alle warmwater baden meerdere malen uit. Raken nog wat in gesprek met wat indonesiërs die hier ook op vakantie zijn. Perfect. Je ziet hier ook hele gezinnnen die hier gewapend met zeep shampo en kam kennelijk voor hun wekelijkse (?) badritueel komen. We genieten. Een mooie rustige rit terug. Het is, als je eenmaal van de hoofdweg af bent, heerlijk rustig. Bezoeken nog een mooie tempel, waar we bijna alleen zijn, zo gaaf. Tuurlijk wat kaarsjes en wierook aangestoken, top.
En s avonds besluiten we om onszelf op een feestmaal te trakteren. Een wat chiquer restaurant met zalige kippenpootjes en gamba's. Terwijl we daar aan de boulevard zitten te genieten van het lekkere eten en mooie uitzicht lopen ineens Jan en Tineke voorbij! Zij blijken net die middag te zijn aangekomen.
Dat is wel weer heel gezellig. We spreken af na het eten nog even met zn zessen een kop koffie te drinken.
Leuk om zo elkaars verhalen te horen. Zij hebben ook weer een mooie trip gemaakt.
Jan en Tineke zitten iets verderop in een leuk guesthouse. In hun tuin blijkt een varaan te wonen. Natuurlijk moeten we even elkaars huisje bewonderen en gaan we op zoek naar de varaan. Nou ja op zoek. Het is wel spannend, want het schijnt een groot beest te zijn en zo s avonds is het hier pikkedonker. We lopen allemaal op slippertjes dus ik weet het niet zo heel zeker hoor.
Ze hebben inderdaad een super leuk plekje aan het strand in een mooie tuin (jaloers?). De varaan zien we niet en gewapend met een zaklantaren lopen we wat later terug naar ons guesthouse. Jan en ik nemen een iets andere route dan de kinderen en gezellig pratend schrikken we ons ineens rot van een groot dier bij onze voeten. Wat blijkt er steekt een krab van wel 25 cm hoog zo het pad over. Tja die wil je niet aan je teen hebben. Dit kan hier allemaal zo maar gebeuren. We zijn wel weer even erg op onze hoede. Dat komt de kinderen goed van pas want zij hebben zich achter een struikje verstopt en als ze even later ineens tevoorschijn springen is het gegil niet van de lucht. Wij verwachten immers nu op elke hoek wel een krab of varaan. ha ha.
Hier kunnen we nog lang om lachen.

Morgen gaan wij door richting Kuta. Onze reis door Bali zit er bijna op.

Over Kuta kunnen we niet zoveel bijzonders melden. Druk, vol heel toeristisch. We zien ineens weer echte winkels/boetiekjes etc.
We logeren in een Best Western hotel. Wel chique maar ook onpersoonlijk. Het is in een afgelegen stukje van Kuta en eerlijk gezegd is het een beetje een kater na al het moois van Bali.
Maar goed lekkere bedden, goed ontbijt, mooi zwembad dus ach we komen heus de dag wel door. s Avonds laten we ons met de taxi naar Jimbaran brengen. Dit is wel echt gaaf. In Jimbaran zijn er op het strand allemaal terrasjes waar je van vers seafood en de ondergaande zon kunt genieten. Heel mooi.
Dus ja wat doe je dan, precies je geniet en trakteert jezelf op een lekker bord gamba's met een biertje!
Een mooie afsluiter. Zo gaaf dat we het zelfs 2 avonden achter elkaar doen. De laatste dag in Kuta hebben we ons hoofdzakelijk rondom het zwembad van het hotel vermaakt. Heel even hebben we nog rondgekeken bij de marktkraampjes van Kuta maar Goof en ik hadden allebei geen zin meer in winkelen en al die prullaria. Dus tassen ingepakt en de volgende dag doorgevlogen naar Bangkok.

In Bangkok hebben we maar een halve dag. Runet en Rien vliegen s avonds met ons terug en logeren in Rambuttri. We blijven dus niet op het vliegveld hangen maar gaan nog even richting Rambuttri. In Bangkok regent het echter. En als we de taxi nemen heb ik het nog niet eens zo in de gaten, maar eenmaal op weg blijkt dat we in een gigantische tropische hoosbui zitten. Het water stroomt door de straten en we doen er 2x zo lang over, staan regelmatig stil en moeten ook eenmaal bij Rambuttri door het water ploegen om bij het hotel te komen.
Leuk om elkaar hier te zien. Runet is helaas al de hele dag ziek en voelt zich nog gammel.
Eerst maar even met zn zessen eten (het is inmiddels al 6 uur).
Nog even met de meiden richting Khao San en dan proberen we nog even voor ons allemaal pedicure te regelen. Govert wilde graag nog een keer met zn voeten tussen de visjes. Maar helaas eenmaal bij die bak met beestje aangekomen durfde hij het ook deze keer niet, jammer! Next year? Eigenlijk zijn we gewoon al aan de late kant dus ook de pedicure lukt niet helemaal meer. Maar ach wij hebben deze vakantie meerdere malen genoten van een pedicure/manicure en/of massage dus wij hebben geen klagen.
We nemen de taxi terug en ondergaan de lange terugreis richting Amsterdam, met nog een lange tussenstop in Cairo.
Nog even een bang moment gehad midden in de nacht op weg naar Cairo. De meeste lagen te slapen, maar ik (en later bleek een aantal andere ook) werd wakker van een knal en een enorme luchtval. Een moter uitgevallen? Het personeel zegt niets, het is angstig je hebt geen idee wat er gebeurt niemand geeft info en met naar mijn idee wat meer lawaai van de moter vliegen we nog wat schokkig door. Na een tijdje keert de rust terug, de meeste passagiers slapen en je denkt bijna dat je je het verbeeld hebt.

Al met al komen we toch weer veilig aan op Schiphol en kunnen we weer terugkijken op een super leuke vakantie met veel hoogtepunten.
Opa en Oma staan ons in de hal op te wachten en ook dat is altijd weer leuk en vertrouwd. Vol verhalen rijden we terug naar Den Haag.